راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

اروند

استان خوزستان به دلیل ظرفیت‌های متنوع و گسترده آن، از جمله مرز زمینی و آبی گسترده با کشورهای همسایه، خط ساحلی گسترده، برخورداری از بزرگ‌ترین منابع نفت کشور، دسترسی به رودهای پر آب جنوبی و دشت‌های مستعد کشاورزی و صنعت، برتری‌های خاصی نسبت به سایر مناطق کشور دارد. بهره‌مندی از مزایای ترانزیتی ویژه از جمله حمل و نقل ترکیبی، اسکله‌های مجهز و زیرساخت انبارداری و گمرکی، باعث شده این منطقه علاوه بر گردشگری، صنعت و کشاوری، در فعالیت‌های تجاری نیز اهمیت ویژه‌ای یابد.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی اروند در سال ۱۳۸۳ و با هدف بهینه‌سازی ظرفیت‌های این منطقه احداث گردید. این منطقه که در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان و در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع شده، همجوار با کشورهای کویت و عراق است و شامل ۳ بخش اصلی شهرک‌های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو می‌شود و با ۳۷۴۰۰ هکتار مساحت، یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور است.

مهم‌ترین اهداف این منطقه، توسعه صنایع گردشگری، صنایع شیلاتی و کشاورزی، صنایع پاک، صنایع سنگین (فولادسازی، نورد لوله و...)، صنایع و تأسیسات دریایی و پشتیبانی از صنایع نفت و پتروشیمی، در کنار تقویت ظرفیت‌های ترانزیتی و خدمات تجاری است. موقعیت جغرافیایی منطقه، شرایط طبیعی آن و وجود زیرساخت‌های انبارداری و ترانزیت و صنایع نفت و پالایشگاه باعث رشد سریع این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شده است.

منطقه آزاد اروند با داشتن ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر حمل و نقل جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، ریلی، هوایی و دریایی اهمیت ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در بین مناطق آزاد کشور دارد. هم‌جواری با کشور دوست و همسایه عراق و وجود گلوگاه مرزی شلمچه یکی از مزایای ژئواستراتژیک منطقه آزاد اروند است که در حوزه های بازرگانی و مبادلات فرهنگی نقطه عطفی برای شهرهای آبادان و خرمشهر محسوب می‌شود. در بخش گردشگری اروند یکی از بکرترین و زیباترین مناطق جهت بازدید گردشگران است. وجود رودخانه‌های اروند، کارون و بهمنشیر در کنار نخلستان‌ها و بازارهای این منطقه، هرساله و در ایام نوروز اروند را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران تبدیل می‌کند. با توجه به مزایای بی‌شمار می توان منطقه آزاد اروند را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم برای سرمایه‌گذاران در تمام زمینه‌ها قلمداد کرد؛ ما نیز در سازمان منطقه آزاد اروند همواره پذیرای این عزیزان جهت هرگونه کمک و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

 

علی زارعی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند 

مزایای اختصاصی اروند

51

حجم سرمایه‌گذاری خارجی(میلیون دلار)

5,000,000

گردشگر سالانه

1,220

حجم صادرات (میلیون دلار)

مزایای اختصاصی منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند

  • وجود صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی پیشرفته
  • وجود صنایع سنگین فولاد در منطقه
  • وجود صنایع دریایی با قابلیت ساخت سکوهای سنگین در بندر خرمشهر
  • دسترسی آسان به بازارهای مصرفی کشورهای همسایه از جمله عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس
  • زیرساخت حمل و نقل ترکیبی (جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی) و نزدیکی به فرودگاه آبادان
  • امکانات ترانزیت کالا میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه
  • دسترسی به رود کارون به عنوان تنها رود قابل کشتی‌رانی ایران
  • اسکله‌های بندری مجهز و مکانیزه

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

خدمات پشتیبان نفت

صنعت گردشگری

صنایع شیلاتی و کشاورزی

تجارت و خدمات تجاری

گالری

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

061-53264017-8
نسخه بتا