راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

شهر ‌فرودگاهی ‌امام‌ خمینی‌(ره)

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت ایران، تهران، در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار واقع شده است. این فرودگاه که در سال ۱۳۸۴ افتتاح شده، درحال حاضر با دو پایانه و با ظرفیت سالانه ۱۱.۵ میلیون نفر در بخش مسافری و ۱۲۰ هزار تن در بخش باری به خدمات‌رسانی می‌پردازد. فعالیت این منطقه، از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شده است.

برمبنای ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه، فرودگاه امام خمینی به عنوان قطب اول حمل و نقل هوایی بار در منطقه و قطب دوم حمل و نقل هوایی مسافر کشور در نظر گرفته شده است و احداث منطقه آزاد تجاری و اقتصادی نیز در این محدوده با هدف تقویت جایگاه این منطقه، ضمن حفظ استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی آن، در کنار ایجاد جریان پایدار منابع مالی میان ذی‌نفعان و منطقه انجام گرفته است.

این منطقه در محدوده‌ای به مساحت هزار و پانصد هکتار در انتهای ضلع جنوبی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) واقع شده است. هم‌چنین در ضلع غربی فرودگاه نیز منطقه ویژه اقتصادی با مساحت دو هزار و پانصد هکتار ایجاد شده است. در حال حاضر فاز پیشران این منطقه، با مساحت مجموع ۲۴۰ هکتار و در بخش‌های اداری، تجاری و شهر الکترونیک، صنایع خلاق، فناوری‌های برتر و لجستیک در حال فعالیت است.

تأسیس منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با دسترسی به مهم‌ترین مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های کانونی و منحصر بفردی برای مراودات تجاری و تعاملات اقتصادی ایجاد کرده است.
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بکارگیری تمام ظرفیت‌های خود در زمینه‌های لجستیک چند وجهی، انتقال فناوری، صنایع دانش بنیان، اقتصاد نوآوری، گردشگری بین‌المللی و ارائه خدمات نوین بانکی و بیمه‌ای در تلاش است تا همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی و همسو با اهداف مشترک مناطق آزاد دیگر، اقدامات ملی مؤثری در سال جهش تولید داشته باشد و برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی در راستای بهبود تراز تجاری کشور نقشی محوری در عرصه بین‌المللی ایفا نماید.

سعید چلندری

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام 

                                                                                                                            

مزایای اختصاصی شهر ‌فرودگاهی ‌امام‌ خمینی‌(ره)

3,272

حجم سرمایه‌گذاری داخلی(میلیارد ریال)

6,762

واردات قطعی(میلیون دلار)

1,174

صادرات قطعی(میلیون دلار)

مزایای منطقه ویژه اقتصادی:

  • صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازارهای جهانی
  • واردات مواد اولیه ، کالاهای نیمه ساخته و تکمیل شده از بازارهای منطقه ای و جهانی به منظور تولید ، پردازش و ایجاد ارزش افزوده جهت صادرات
  • ارائه خدمات و ایجاد تسهیلات گمرکی (واردات- صادرات)،کارنه تیر، ترانزیت، بیمه و حمل ونقل در منطقه
  • ایجاد تسهیلات گمرکی و روان سازی واردات،صادرات، تولید، پردازش،صادرات مجدد و ترانزیت کالاهای تولیدی، ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار مور نیاز خط تولید ( از منابع داخلی و خارجی )
  • عدم اعمال محدودیت زمانی برای نگهداری کالا طبق توافق طرفین در انبارهای منطقه با حداقل هزینه های انبارداری
  • امکان واگذاری و فروش تمام یا قسمتی از کالا به دیگران در مقابل قبض انبار قابل معامله و نیز گواهی مبدا و قابل پذیرش بودن آن در کلیه بانک های کشور جهت گشایش اعتبار اسنادی 
  • مجاز بودن ورود و تخلیه کالا به اتکای پروانه ترانزیت یا کارنه تیر از منطقه به سایر مناطق و گمرکات مرزی کشور و بالعکس با استفاده از تضمین شرکت های حمل و نقل بین المللی به اتکا کارنه تیر
  • اعاده و دپوی کالاهای ساخته شده از محل ورود موقت به منطقه جهت انجام امور صادرات یا ترانزیت و رفع تضمین و تعهدات 
  • معافیت کامل از تمامی عوارض گمرکی برای دستگاه های خط تولید ، تأسیسات و مواد اولیه در صورت سرمایه گذاری در داخل منطقه
  • استفاده از قانون ارزش افزوده برای وارد کردن کالای تولیدی به داخل کشور به میزان ارزش افزوده ایجاد شده بدون احتساب عوارض گمرکی

 

شهر لجستیک:

  • ایجاد هاب بار با توجه به موقعیت ویژه شهر فرودگاهی از جمله فرودگاه بین المللی و اتصال به بزرگراه ها و شبکه ریلی شمال-جنوب و غرب-شرق کشور
  • استقرار پلتفرم چند منظوره و یکپارچه حمل و نقل، زنجیره لجستیک و تولید
  • دسترسی به بازار بزرگ 30 میلیونی منطقه ای
  • استقرار در مسیر جاده ابریشم
  • فراهم سازی تسهیلات جهت پردازش و توزیع کالا

 

هاب باراندازی:

در تهران مشکلات بزرگی بابت استقرار و عملیات اجرایی بار اندازها وجود دارد و همچنین میزان حجم بالا بار در این کلان شهر و پراکندگی و عدم یکپارچگی باراندازهای موجود نیز سبب ترافیک زیاد و آلودگی هوای شهر تهران شده است . با توجه به اینکه خط کمربندی 2 تهران (چرمشهر) که جاده گرمسار به جاده قزوین وصل می نماید و از جنوب شهر فرودگاهی میگذرد و با توجه به اینکه این کمربندی اتصال بین سه استان تهران – البرز – قزوین بوده استقرار بارانداز در شهر فرودگاهی امام می تواند مرکزیت جامع و کاملی با توجه به آن داشته باشد و همچنین سبب حذف بیش از 1000 هکتار انبار و بارانداز پراکنده درشهر تهران شده که اکثرا آنها از بافت فرسوده برخوردارند که باعث معضل ترافیک در سطح شهر و سبب ایجاد گره های ترافیکی و آلودگی شده است .

شهر فرودگاهی با توجه به اتصال راه آهن و جاده  و فرودگاه می تواند به عنوان بهترین مکان  اسقرارباراندازی هوشمند  کلان شهر تهران تبدیل شده و انتقال آن باعث کاهش چشمگیر ترافیک و تردد و حمل و نقل زائد در شهر تهران و آلودگی های صوتی و هوایی می شود.

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

هاب تجاری

حمل و نقل چندوجهی

نمایشگاه بین‌المللی

انبارهای هوشمند

گالری

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

021-88771062
نسخه بتا