راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

منطقه ویژه اقتصادی سرخس

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۵و همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن آغاز شد. این منطقه در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در فاصله  ۱۵۰ کیلومتری شرق شهر مشهد مقدس و ۱۵ کیلومتری شهرستان سرخس واقع شده است و از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است. امکان اتصال به نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان و اتصال به راه آهن مشهد– سرخس – تجن که از داخل منطقه ویژه می گذرد و موجب گردیده تا ارتباط ریلی کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای اروپایی برقرار گردد، از مهم‌ترین مزیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی به شمار می‌آید .

محمدرضا کلائی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مزایای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس:

  • امکان اتصال به نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان 
  • اتصال به راه آهن مشهد – سرخس – تجن که از داخل منطقه ویژه می گذرد و موجب گردیده تا ارتباط ریلی کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای اروپایی برقرار گرد

 

فعالیت های مجاز در منطقه ویژه اقتصادی سرخس:

  • نگهداری امانی کالا
  • تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا، برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ، ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده بامصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور.
  • پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه 
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق، نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور 
  • ایجاد عرصه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ماوراء قفقاز
  • ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی صادرات وصادرات مجدد.
  • جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

 

فرودگاه بین المللی الماس سرخس: 
برخورداری از امکانات حمل و نقل و ترابری هوایی در منـاطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از مهمترین ضروریات این مناطق  می باشد . در همین راستا راه اندازی و عملیاتی کردن فرودگاه سرخس از مهمترین رئوس کاری مجموعـه مدیریتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس بوده و می باشد.
وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس واقع در محدوده گمرکی و قانونی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با امتیاز مرز هوایی و باندی به طول تقریبی 4 کیلومتر و عرض حدود 60 متر، قابلیت فرود و پرواز انواع هواپیماهای پهن پیکر را دارا می باشد.

فرودگاه بین المللی سرخس با توجه به قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی و دارا بودن مسیر پروازی  B441  بین مشهد  و سرخس  برای  ورود و خروج ترافیک هوایی  بین المللی مناسب می باشد و تمهیدات مربوطه در مورد برقراری سیستم گمرک و امور مهاجرت و سایر دستورالعمل های مشابه اندیشیده شده است و همچنین سرویسهای هوانوردی مورد نیاز جهت انجام پرواز سالم در محل قابل اجرا می باشد. 

بر اساس مصوبه سال 1375  هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران فرودگاه بین المللی الماس سرخس بعنوان مرز هوایی شناخته شده و ورود به کشور و خروج از آن از طریق مرز یاد شده با گذرنامه معتبر مجاز اعلام گردیده است.

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

051-37615065-6
نسخه بتا